Socpetit.cat, 6.488 fans a Facebook que produïen uns 100 clics diaris de mitjana en una web que, per si sola, rep diàriament unes 9.000 visites/dia. Resumint, només un 1,1% de les visites venien de la nostra "fan page".
Ara ja no en rebem cap clic, ens van segrestar la pàgina fa 15 dies i encara no l'hem pogut recuperar. I ho veig complicat. L'única esperança la diposito en una empresa a qui hem contractat el servei de recuperació i que ho està intentant per la via de la propietat intel·lectual.
I és que per Facebook no som res…En una xarxa de més de 1.000 milions de persones necessitarien un equip de 100.000 persones per administrar els problemes que poguessin sortir; això calculant 1 administrador per cada 10.000 usuaris.
Però, quanta gent treballa a Facebook? A Linkedin tenen entre 5.000 i 10.000 treballadors, però tots amb els qui he contactat són comercials, 'Account Managers', 'Client Partners Managers' que en realitat treballen per altres empreses o són freelance. Però ningú d'aquests 'managers' sap contactar amb algun administrador dels que estan a Califòrnia o a Irlanda per solucionar el problema.
Però, què ens ha passat?
Doncs un suposat hacker ha entrat al compte d'un dels administradors per crear una campanya de publicitat, gastar il·lícitament poc més de 79€ en publicitat i, de pas, fer fora tots els administradors de les pàgines Socpetit.cat, Aligual.cat, CanalMascotes.cat i GuiaNupcial.com.
Els nostres ordinadors estan nets i tenim els antivirus al dia, és a dir, no ha estat obra de cap virus, troià, adware…Molt probablement la persona en qüestió s’ha aprofitat d’alguna vulnerabilitat de Facebook per fer-se amb el nostre compte.
Entenem que el hacker ha estat enxampat, ja que no ha publicat res a les nostres pàgines (exceptuant una entrada a CanalMascotes la resta de pàgines estan intactes).
L'intrús podria publicar el que volgués, esborrar, eliminar usuaris o, fins i tot, tancar la pàgina. Però no ho ha fet, de moment.
Ja fa temps que hi penso i qüestiono aquestes pàgines de les qui tothom en fa publicitat a les seves web per aconseguir el màxim de fans possibles -des dels grans mitjans de televisió, ràdio, diaris digitals, fins a botigues, marques- amb l'obsessió de pujar de fans, de treballar gratis per Facebook per a què tingui més visites…Nosaltres, per exemple, no permetem que els nostres anunciants publiquin a les nostres webs enllaços que redirigeixen cap al seu Facebook. Si volen fer un sorteig, el poden fer amb nosaltres, no cal fer-lo a Facebook.
L'únic que fèiem era publicar a les xarxes socials les notícies dels nostres webs -amb enllaços cap a les nostres pàgines- i esborràvem sempre els comentaris que els usuaris feien; si algú vol comentar un article ho pot fer directament a Socpetit, Guianupcial… no cal fer-ho a Facebook; perquè aquella pàgina no és teva, és de Facebook! I el més greu és que en qualsevol moment la pots perdre, com ens ha passat a nosaltres, i no pots trucar a ningú per resoldre el problema.
Si et hackejen la teva pròpia web pots restaurar tot el contingut amb una còpia de seguretat, i 'aquí no ha passat res'. Amb Facebook ho pots perdre TOT, i no pots reclamar a ningú. Trobaràs molts formularis per omplir, per denunciar…ja ho hem provat tot, però no n'hem obtingut cap resposta.
I tots els Advertising Accounts Managers i Clients Partners continuaran fent cursets i xerrades de dues hores sobre la importància de fer servir les xarxes socials a les nostres empreses.
Algú s'ha parat a pensar que tots els diners de publicitat a Facebook van directament cap a Califòrnia amb una comissió pels Accounts Managers del país i pels administradors d'Irlanda? I el mateix passa si gastes els teus diners en Google Ads; val a dir que aquests, com a mínim, si tens algun problema no triguen més de 30 minuts a solucionar-te'l a través de les eines de Google Webmasters. I la mateixa experiència positiva tinc amb Microsoft i Windows Live…en poc minuts responen als teus correus.
I fent recerca per Google del tema trobareu pàgines i pàgines d'usuaris que han estat víctimes d'un hacker, pàgines robades… però cap experiència positiva. També llegireu interessants guies (sobretot per alguns) per hackejar pàgines de Facebook.
I ja per últim, entre tanta decepció, també he trobat una recomanació que m'ha convençut: explicar el meu problema mitjançant una nota de premsa i fer-la arribar a tots els diaris digitals. Potser d'aquesta manera, alguna persona de Facebook es pari a pensar que a la seva empresa estan descuidant, i molt, el tema de l'atenció al client.
Toni Rufo
toni@creacions.com
www.creacions.com