Women in Mobile va celebrar la 3a edició del seu esdeveniment anual off Mobile World Congress tornant a reunir més de 300 professionals del sector de la tecnologia mòbil. I va comptar amb una convidada especial, Ada Colau, alcaldessa de Barcelona, que va fer el discurs d’obertura i va destacar la importància de la tecnologia per avançar en la igualtat de gènere. “Estem decidits a treballar amb vosaltres per posar a les dones en el centre de la revolució digital”, va afirmar.
Vanessa Estorach, co-fundadora de Women in Mobile i mobile strategist a e-growing, va començar l’acte recordant que si no es fa res diferent en 2020 podria haver-hi un dèficit de 900.000 professionals qualificats en el sector TIC a Europa. “Per aquest motiu atraure més dones en tech s’ha convertit en un repte que va més enllà de la igualtat de gènere. És un veritable repte econòmic per als nostres països”.
Aquest any, l’esdeveniment va reflexionar sobre la importància de l’experiència d’usuari -UX, per les sigles en anglès- en el desenvolupament de les aplicacions mòbils. Les ponents van tornar a ser totes dones, professionals d’empreses de primera línia en el sector, com és característic en els esdeveniments de Women in Mobile, iniciativa que reclama més visibilitat i més espai per al talent femení en el món de la tecnologia.
La ponència principal va anar a càrrec de Lea Schönfelder, dissenyadora de jocs en ustwo, empresa creadora de Monument Valley, el joc de trencaclosques més elegant i apreciat pels entesos. Es tracta d’un joc en el qual es transita per diferents pantalles amb un paisatge geomètric que evoluciona i mai es repeteix. Lea va descriure breument la dinàmica del joc, per centrar la seva intervenció en la metodologia de pensament, procés i investigació que segueixen en ustwo, que es va aplicar també amb Monument Valley. El cicle clau és “disseny à test d’usuari à avaluació à disseny”, es treballa amb diferents perfils d’usuari i els tests cara a cara són clau per avançar. Els fan amb el primer prototip de producte, en la fase en què és visualment funcional, i també quan es considera un producte acabat. Llegiu explicar que “cada pantalla de Monument Valley està dissenyada per a ser com una peça d’art que podria imprimir i col·locar en una paret”. També va afirmar que “no entra res en el nostre joc que no hagi estat validat pels nostres testers primer”.
A continuació, Ayelet Batist, directora creativa de Lightricks, l’empresa que hi ha darrera de les apps de fotografia líders Enlight i Facetune, va centrar la seva ponència en el valor d’integrar en la investigació d’usuari l’aspecte cultural. En particular, es va referir als Millenials -persones nascudes entre el 1980 i el 2000- que valoren més les experiències que les possessions. Busquen experiències boniques i en parlen, i en el cas de les fotografies, les consideren recordatoris i sobretot la prova de les seves experiències especials. La investigació cultural ens pot revelar moltes coses importants sobre els usuaris: motivacions, valors, processos mentals, símbols… En suma, ha conclòs Ayelet, “com els Millenials dirigeixen la indústria actual, entendre el seu aspecte cultural ha passat de ser interessant a ser valuós, ia canviar la manera en què s’enfoca el màrqueting de les apps”.
Com a tancament de la primera part de l’esdeveniment, Heidi Tarkpea, responsable d’investigació d’usuari en LOVOO, l’app per lligar número 1 a Alemanya, va descriure com intenten entendre com funciona l’amor. D’una banda, la interacció d’usuari a usuari és la clau, perquè cada interacció afecta el conjunt de l’experiència d’usuari. Per això, Heidi considera que el disseny UX no pot limitar-se a tractar dades superficials, sinó que ha d’aprofundir, amb entrevistes amb usuaris, anàlisi qualitativa, enquestes in-App,… El major repte de la investigació d’usuaris és, segons Heidi, la comunicació dels seus resultats a tots els stakeholders de l’empresa perquè tots siguin conscients i s’aconsegueixi treballar tenint a l’usuari sempre present i com a principal focus d’actuació.
Les empreses Schibsted Spain, Appboy, myTaxi i Zuric, patrocinadores de l’esdeveniment, també van aportar la seva experiència en l’àmbit UX i van compartir les seves millors consells mitjançant breus càpsules de vídeo.
Seguidament, a la segona part de l’esdeveniment, es va presentar un panell de reflexió sobre per què el disseny UX és una arma secreta per a l’èxit de les apps. Van participar Núria Salarich, del desenvolupador de jocs Social Point, Marieke Flament, directora per a Europa de Circle Pay, i Marta Ros, cofundadora i cap de producte en Bwom. Entre altres temes, es van compartir idees i experiències sobre la diferència entre la UX en una startup o en una empresa consolidada, sobre quin és el moment més adequat per incorporar a un / a dissenyador / a UX en una startup, i sobre l’oportunitat que pot suposar l’àmbit UX per incorporar a més dones al sector. També es va debatre sobre la funció positiva que una “actitud UX” podria tenir en la societat, per al que es va esmentar el paper clau de l’educació. Com va afirmar Marieke Flament: “Ensenyem als nostres nens matemàtiques, però no els ensenyem a codificar, i en el món estem envoltats de codi”. El panell va concloure amb aquesta frase: “No t’oblidis dels teus usuaris i de la teva responsabilitat de fer del món un lloc millor. Siguem superherois!”.
Com a tancament de l’esdeveniment, Caroline Ragot, una de les co-fundadores de Women in Mobile i mobile strategist en Schibsted Spain va recordar als i les participants que “No pots ser el que no pots veure”, pel que ha animat a les dones tech a ser més visibles ja convertir-se en role models perquè totes les nenes sàpiguen que si volen ser desenvolupadores d’apps, enginyeres en robòtica o analistes en big data, això és una cosa que també està fet per a elles. I va acabar dient que és feina de tots lluitar contra els estereotips perquè volem i necessitem més dones en tecnologia.
Font: AMIC / Tecnonews